Psychologie hubnutí a zdravého životního stylu

Existují různé příčiny přibírání váhy (genetika, hormonální změny v některých životních obdobích, zdravotní stav, celkový životní styl atd.) Dovolím si však tvrdit, že nejčastějším důvodem růstu hmotnosti je jednoduše nadměrný příjem jídla. Problém nastává zejména ve chvíli, kdy pravidelně nepřestáváte jíst v okamžiku, kdy už jste sytí.Často říkáme, že nám ve změně životního stylu brání slabá vůle. Osobně si myslím, že se význam síly vůle v tomto ohledu přeceňuje. Zdravě se stravující člověk nemá obvykle vůbec nutkání jíst víc, než potřebuje. Zapojovat silnou vůli tedy ani nemusí, protože ho jíst po dosažení pocitu plnosti jednoduše vůbec nenapadne. Kde se v nás tedy bere nutkání?

Psychologické teorie tvrdí, že důvodem fixace na jídlo je pocit prázdnoty, který mají lidé, kteří dostávali málo mateřské lásky. Další jsou založené na tom, že se přejídáme s podvědomou touhou přibrat a vytvořit si tak pořádný tukový polštář, který nás bude chránit před sociálním kontaktem, příp. před sexuálními zážitky. Každý člověk je ale jiný a bylo by zjednodušující tvrdit, že mechanismus nadměrného jedení je univerzální. Pojďme se zamyslet, co všechno nám může jídlo nahradit:

  • Čas jen pro sebe – pro některé z nás je chvíle, kdy jíme, jedinou částí dne, která patří jen nám
  • Pocit naplnění – cítíme- li se duševně „prázdní“, nevíme, kam v životě směřujeme, fyzické zaplnění pomůže
  • Pohlazení, lásku – jídlo působí jako tlumič úzkosti podobně spolehlivě jako třeba náruč někoho, kdo nás má rád
  • Sex, sport, další tělesné aktivity – jedení je důvěrný kontakt s tělem
  • Spánek, odpočinek – jídlo nám dodává energii
  • Pocit přijetí – jídlo je s námi zrovna takovými, jací jsme, nekritizuje nás ani nám nic nevyčítá
  • Vjemy – dobrý lék proti nudě
  • Vitaminy, minerály apod. – někdy máme nutkání jíst příliš, když je naše strava sice kaloricky vydatná, ale chybí v ní důležité látky

Motivace

Existují i další důvody, proč jíme víc, než potřebujeme, určitě na ten svůj přijdete. Jak s tím něco udělat?
Přiznejme si, že s každým dalším neúspěšným pokusem o změnu si připadáme horší a horší. Nejdůležitější tedy je dávat si předsevzetí jen v případě, že jste připraveni ho splnit (po čtvrtém pivku v hospodě, ani s dezertní vidličkou v puse se to nepočítá).

Než tedy zase jednou prohlásíte, že se sebou musíte nezbytně už něco dělat, pojďte si nejdřív říct, proč. Co vám změna přinese dobrého? Nehledejte univerzální důvody jako „budu zdravější“ nebo „bude to lepší.“ Mnoho žen, které mají reálně dvě kila nadváhy (nebo vůbec žádnou) drží celý život diety tak nějak ze slušnosti, protože je to dobrý námět k hovoru v kanceláři, nebo proto, že jim chybí pocit seberealizace a chtějí něco dokázat. V takovém případě pro sebe uděláte mnohem víc, když si koupíte nové šaty nebo začnete pomáhat druhým.

Pokud však máte své vlastní velmi konkrétní důvody, proč žít jinak („Když budu mít menší břicho, bude se mi líp běhat za mým aktivním dítětem, přestanu se možná srovnávat s manželovou hubenou kolegyní a budu konečně jíst bez výčitek.“), pojďte do toho. Napište si velmi přesně, čeho chcete dosáhnout a jak.

Váš cíl musí být reálný a pro začátek lehce splnitelný. Dejme tomu, že potřebujete celkem udělat ve svém životním stylu dvacet změn, abyste se cítili nebo vypadali lépe. Stačí, když začnete pro tento týden jednou („Tento týden půjdu třikrát na procházku.“). Je nezbytné, abyste si dali takový dílčí cíl, na kterém zažijete, že jste schopní. Můžete si slíbit odměnu, ale nejdůležitější je dovolit si zažít pocit úspěchu. To je totiž ten nejlepší motivátor. Dodá vám sílu plnit i další předsevzetí. V případě snahy zhubnout ze začátku opravdu stačí kilo nebo dvě za měsíc. Možná vám to zní jako strašně málo, ale spočítejte si, kolik to dělá za rok.

Buďte k sobě trpěliví a pojďte na to pomalu. Zdravě a trvale zhubnout nebo kompletně změnit životní styl v deseti dnech je nemožné. Vaše tělo (a ještě víc duše) na to bude potřebovat spoustu času. Je tak trochu móda podléhat zbytečně složitým a nepřirozeným řešením problémů. Příliš spěcháme, málo důvěřujeme svému tělu.

Pokud se necítíte zdravě nebo máte nadváhu, přestože jste majitelem slušně vybavené domácí mučírny s nejnovějšími posilovacími stroji a už několik týdnů se po vzoru kosmonautů každé dvě hodiny živíte koktejly, je čas si přiznat, že to nefunguje. Průmysl s dietními pilulkami, zdravými kuchařkami a liposukcí rozkvétá. Máte- li chuť a odhodlání cítit se lépe, případně zhubnout, doporučuji vám přestat ho podporovat. Základním krokem bude připustit, že to není žádná velká věda, že pokud chceme dělat pro své tělo více, je důležité jíst více zdravých potravin, méně těch škodlivých a více se pohybovat. V ničem jiném to nevězí.

Zuzana Zavadilová

Uložit odkaz do záložek.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie. více informací

Co jsou soubory cookies? Soubory Cookies jsou malé datové soubory, které se ukládají do speciální schránky prohlížeče na počítači uživatele. Jsou nezbytné pro některé funkce webových stránek, jako je například přihlašování a často se využívají také pro sledování chování uživatelů na webu. Informace uložená v cookie může mít vztah k chování návštěvníka webu při procházení internetové stránky, nebo obsahovat jedinečné identifikační číslo, takže si jej webová stránka bude moci „pamatovat“ při jeho příští návštěvě. Využívání cookies lze zakázat ve většině internetových prohlížečů.

Close